عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها:
تهدیدها جدی نیست و بیماری خاصی درخت را تهدید نمی کند-
نبود مدیریت تنها عامل تهدید کننده سرو ابرکوه

تهران "علی جعفری "خبرنگاریزدفردا : درحالی که معاون اول رییس جمهور دستور حافظت از نماد استفامت ایرانیان را داده است سرو ابرکوه همچنان بدون نگهبان به زندگی خود ادامه می دهد. تا جایی که اگر در روزهای ماه رمضان هم به دیدن این سرو رفته باشید بچه ها و گردشگرانی را خواهید دید که از این درخت چند هزار ساله بالا می روند تا به یادگاری عکسی در بالای درخت بیندازند
پس از رسانه ای شدن خبر خشک شدن برخی از قسمت های درخت، تعدادی از کارشناسان موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در هفته گذشته به یزد سفری داشتند تا از نزدیک وضعیت یکی از کهنسال ترین درختان جهان را ارزیابی کنند.
یکی از اعضای این گروه در پاسخ به وضعیت کلی این درخت گفت: شرایط سرو ابرکوه خوب است. ما بسیار نا امیدانه به این منطقه رفتیم اما پس از بررسی های لازم خوشحال شدیم که تهدیدها جدی نیست و بیماری خاصی درخت را تهدید نمی کند.
مصطفی خوشنویس که مدیریت «طرح حفاظت از درختان کهنسال» را نیز برعهده دارد، با اشاره به سرمای دو سال پیش و گرمای پارسال و امسال گفت: کمتر از یک درصد سرشاخه ها سرو خشکیدگی داشته که به احتمال بسیار مربوط به سرمای دو سال گذشته است. البته گرد و عبار شدید از عربستان و عراق هم بی تاثیر نبوده است.
او مهم ترین تهدید زندگی سرو ابرکوه را نبود یک مدیریت درست دانست و ادامه داد: معمولا بازدیدکننده ها زیر درخت می نشینند و از تنه درخت بالا می روند.
او با تاکید بر اینکه این درخت نیاز به مراقبت دارد گفت: در سال 84 بود که درون درخت شمع روشن کرده بودند که باعث سوخته شدن بخشی از بدنه درخت شده بود.
خوشنویس درباره برخی از آتش سوزی های سرو ابرکوه گفت: معمولا به دلیل برخی از اختلافات بعضی از افراد اقدام به آتش زدن بخش هایی از درخت می کنند. که اگر درخت نگهبان 24 ساعته ای داشته باشد دیگر این گونه اتفاقات پیش نخواهد آمد.
او با تاکید بر منحصر به فرد بودن این درخت در دنیا گفت: باید همه دستگاههای مسئول دست در دست هم دهند تا حداقل یک نگهبان برای این درخت بگذارند.
این عضو موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع به برخی از تصمیمات اشتباه مدیریتی در این باره اشاره کرد و گفت: دو سال پیش حدود 15 تا 20 سانتیمتر خاک به عرض 4 متر در اطراف درخت برداشته شد تا خاک اطراف درخت برای آبیاری بیشتر کم عمق تر باشد. در حالی که شاید همین برداشت خاک به ریشه های سطحی درخت صدمه خواهد بزند.
او راه حفظ سرو ابرکوه را خریداری زمین اطراف این درخت دانست و گفت: این درخت نیاز دارد که در یک فضای یک هکتار ی قرار بگیرد. یک مسیر باید برای بازدید کننده ها مشخص شود که تا 25 متری درخت بتوانند بروند و از همان جا درخت را ببینند. این طرحی است که اگر اجرا شود دیگر به بازدیدکنندگان اجازه نخواهد داد به زیر تاج پوشش درخت بروند و یا روی تنه درخت بایستند.
سرو ابرکوه (ابرقو) یکی از آثار طبیعی - ملی ایران و یکی از پیرترین موجودات زنده جهان است. گفته می شود سن این درخت بین چهار تا هشت هزار سال است.
محیط تنه این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌است.
آثار طبیعی - ملی، یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا